Na štvorkolky a terénne motorky si posvietia

skipmenu

tomenu

BANSKÁ BYSTRICA. Ani sprísnená legislatíva zatiaľ nedokáže účinne vyriešiť problém s nelegálnymi jazdami terénnych motorkárov, či štvorkolkárov po lesoch. Hoci po viacerých bezpečnostných akciách sa z najprísnejšie chránených území nášho regiónu aspoň čiastočne stiahli, ničia iné lokality a opakovane porušujú zákon. Za neoprávnenú jazdu na lesnom, či poľnohospodárskom pozemku môžu byť pritom potrestaní odňatím slobody až na jeden rok. Strážca prírody Dan Harťanský zo Správy Národného parku Nízke Tatry (NAPANT) povedal, že po zmene trestného zákona aspoň čiastočne zaznamenali úbytok motorkárov na území národného parku, či v jeho ochrannom pásme. Stále však existujú lokality, kam sa motorkári vracajú. Spolupráca stráže prírody s políciou pri bezpečnostných akciách má podľa neho veľký význam aj do budúcnosti. "V rámci týchto akcií sa už podarilo v predchádzajúcom období prichytiť viacerých nezodpovedných vodičov," dodal. Po neoprávnených jazdách ostávajú v prírode poškodené biotopy, vzniká erózia pôdy, pribúdajú vystrašené zvieratá. Sťažujú sa na nich aj turisti, ktorí musia pred nimi uskakovať z chodníkov. Stále častejšie dochádza aj ku konfliktom medzi majiteľmi pozemkov a motorkármi. V Kremnických vrchoch napríklad pred časom napadla skupinka motorkárov člena lesnej stráže. Hovorkyňa krajského riaditeľstva polície Mária Faltániová potvrdila, že spolupráca stráže prírody NAPANTu s políciou bude pokračovať naďalej. "V rámci plnenia úloh na úseku ochrany prírody sú vytipované lokality a čas, na základe čoho sa pripraví spoločná akcia. Na preventívnych akciách sa podieľajú viaceré obvodné oddelenia polície, napríklad Brezno, Slovenská lupča, Pohorelá, či Podbrezová," dodala.

Požičovne problémy nerobia

Horské strediská, v ktorých sú zriadené požičovne štvorkoliek, väčšie ťažkosti s touto formou turistickej ponuky nemajú. Stanovená trasa totiž býva dohodnutá podľa požiadaviek štátnej ochrany prírody. "Napríklad na Donovaloch funguje požičovňa štvorkoliek a snežných skútrov, pričom s jej majiteľom máme korektné vzťahy. Rešpektuje stanovené zásady a štvorkolky chodia iba po určenej trase," dodal Dan Harťanský. Oveľa väčší problém je so súkromnými majiteľmi týchto dopravných prostriedkov, ktorí si hľadajú pre spoločné jazdy stále premyslenejšie spôsob komunikácie o jednotlivých stretnutiach. Výnimkou nebývajú ani zašifrované odkazy na internete. Podľa Harťanského by bolo možné s neoprávnenými jazdami bojovať účinnejšie, keby bolo viac strážcov prírody a boli by súčasne aj kvalitne vybavení.

Hukot požuť na celé kilometre

Miroslav Saniga z Ústavu ekológie lesa SAV považuje dopady motorkárskej záľuby pre prírodu doslova za pohromu: "Niektoré mimoriadne hodnotné oblasti sú štvorkolkami a motorkami doslova atakované. Patrí sem napríklad oblasť Krížnej, prechod z banskobystrickej strany na kremnickú cez Görgeyho tunel, či oblasť okolo Kordíkov. Hluk revúcich motoriek počuť v dolinách aj na desať kilometrov. Potom sa čudujeme, že vyplašené medvede pobehujú splašene pri dedinách," dodal. Mnohé zvieratá sú na hluk mimoriadne citlivé a môžu dokonca dostať infarkt. Patria sem napríklad vzácne chránené hlucháne, ktoré žijú práve v lokalite s častým prechodom motoriek. "Výnimkou už dokonca nie sú ani nočné jazdy, čo situáciu ešte zhoršuje," dodal Saniga. Legislatíva sa síce podľa neho sprísnila, no stále nepostačuje. Mnohí majitelia terénnych motoriek sa zas na internetových fórach sťažujú, že nemajú dostatok legálnych tratí a preto sa uchyľujú k nedovoleným jazdám po lese. Kedysi takáto oficiálna trať fungovala medzi Banskou Bystricou a Pršanmi, po sťažnostiach obyvateľov na hluk však majiteľ pozemkov jazdy zakázal. Na druhej strane sa ukazuje, že ani takéto trate nie sú všeliekom na odbremenenie prírody od hluku strojov. V minulosti sa už ukázalo, že mnohých motorkárov jazda po tej istej trase po čase nudí a opäť sa vracajú na lesné cesty.

KVETA FAJČÍKOVÁ
 

tomenu